Dolazi Prvi svetski rat. Srecom, Pariz biva sacuvan od nemacke invazije, a u periodu izmedu dva rata postaje slavan po svojim kulturnim i umetnickim zajednicama i nocnom �ivotu. Pariz � mesto okupljanja umetnika sa raznih strana citavog sveta. U njemu utoci�te nalazi ruski avangardni kompozitor u egzilu � Igor Stravinski. U Pariz dolaze �panski slikari Pikaso i Dali, americki pisac Hemingvej i mnogi drugi. Ponovo nova energija koja menja svet. Kada je rec o modi, period izmedu dva rata smatra se zlatnim periodom francuske mode. Bio je to svakako period velikih promena i reformi. Automobili zamenjuju kocije, princevi i princeze gube svoje krune, visoka moda dobija nove klijente i to iz glumacke bran�e, bran�e americkih naslednika, supruga i kcerki bogatih industrijalaca. Vrlo brzo nakon Prvog svetskog rata dolazi do radikalne promene u modi. Rada se stil 20-tih i dan danas neprevaziden, ne samo kada je rec o modnom, nego o dizajnu uop�te. Frizure nisu vi�e pompezne. Kosa se sece, a suknje skracuju. Korseti se odbacuju, a �ene pocinju da se oblace kao mu�karci. Decacki izgled (garconne look) postaje popularan medu mladim �enama.

Ovaj ritam nastavlja se do 1940. kada Pariz pada pod nemacku okupaciju pod kojom ostaje sve do oslobadanja 1944. Srecom, centralni deo grada ostaje manje vi�e neuni�ten i to, s jedne strane zbog toga �to u tom delu nije bilo strate�kih meta za bombardovanje, a sa druge strane zbog toga �to je nemacki general Von Choltitz odbio da izvr�i Hitlerovo naredenje da se sve znamenitosti Pariza uni�te pre povlacenja. Mnoge modne kuce u Parizu zatvorile su se za vreme okupacije, ukljucujuci i kuce Vionnet i Chanel. Drugi svetski rat doneo je radikalne promene u modnoj industriji. Nakon rata reputacija Pariza kao svetskog modnog centra pocinje da se ru�i pred naletom masovne modne proizvodnje koja postaje sve popularnija. Suocena sa fabrickom modnom proizvodnjom, pariska visoka moda poku�ava da se odbrani, ali uz vrlo malo uspeha. Novi mladalacki stil roden 50-tih zauvek je promenio lice mode. U upotrebu su u�li i sinteticki materijali, a tradicionalni rascep zapadnog dru�tva izmedu visoke i radnicke klase postao je neopravdan i neprihvatljiv. Evropa je bila spremna da prihvati i da se prilagodi novodolazecem americkom stilu svakodnevnog oblacenja. Medutim, Christian Dior u februaru 1947. prikazuje svoju prvu kolekciju. Kolekcija se sastojala od usko strukiranih haljina, lepo upakovanih grudi i �irokih sukanja slicnih stilu iz perioda Belle �poque. Ekstravagantno kori�cenje materijala, �enstvenost i elegancija odjeknule su glasno medu posleratnom klijentelom i obezbedile Dioru meteorski uspeh. Urednik americkog modnog casopisa Harper's Bazaar proglasio je Diorovu kolekciju novom modom. �ene �irom sveta ponovo su pocele da upiru pogled u modu iz Pariza. Najuspe�niji kreatori toga vremena postaju, uz Diora, Cristobal Balenciaga, Hubert de Givenchy i Pierre Balmain.
Do 60-tih godina 20. veka Pariz je ostao na poziciji svetskog modnog centra, kada ovu titulu polako preuzima London. Dolazi ponovo do radikalnih promena u modi uop�te. Mlade �ene 60-tih prihvataju detinjasti stil odevanja. Pojavljuje se prva mini-suknja (Courr�ges) i tako dalje. Pariz takode ima udeo u ovim promenama. Pierre Cardin, Andr� Courr�ges, Paco Rabanne, Yves Saint Laurent i Emanuel Ungaro svojim kreacijama menjaju tokove i ostavljaju neizbrisiv trag u modi. Pariz nastavlja da bude centar kreativne snage.70-te su same po sebi sasvim druga prica. Mo�emo reci da su Kenzo Takada (Japanac) i Sonia Rykiel najuticajniji francuski kreatori toga vremena. Kenzo inspiraciju pronalazi u citavom svetu, me�ajuci zapadne i istocne narodne uticaje instinktivno shvatajuci �elje mladih. Sonya Rykiel, kraljica �trika, osvojila je americko tr�i�te i za njih postala kreatorka koja je pobedila Chanel.
Ve�tacki materijali likra i viskoza dobijaju svoju �iroku primenu, a popularni zapadni modni stil biva prihvacen �irom sveta. Ponovo su dva francuska modna kreatora upravo ti koji najbolje defini�u modu 80-tih: Thierry Mugler i Azzedine Alaia. Mugler kreira pod jakim uticajem retro glamura Holivuda i futurizma, stvarajuci zaobljene siluete o�trih ramena, dok Alaia postaje kralj pripijenosti. I jedan i drugi umnogome doprinose konacnom izgledu �enske siluete toga vremena.
Do 90-tih godina 20. veka Pariz postaje ''place to be'' za sve nove i stare modne kuce i kreatore: Valentino (Italijan, postavlja svoju modnu kucu u Parizu), Karl Lagerfeld (Nemac u Parizu). I to se nastavlja do dan danas.
Ne treba zaboraviti cinjenicu da je uspe�na modna industrija znacajan faktor u ekonomiji jedne zemlje s obzirom na profit koji ona datoj zemlji donosi i da su Francuska, Italija, Velika Britanija, Belgija itd. dr�ave koje imaju razvijenu svest o tome. Treba imati u vidu i to da dizajn ne mo�e postojati bez razvijene privrede, bez razvijene industrije. Dizajn je nadogradnja. On je ��lag na torti�. Prvo razvijene privreda i industrija, pa tek onda dizajn (logika: kome treba dizajn pegle, kada nema fabrike koja ce je proizvesti?!).Otuda jasno proizilazi da su Belgrade (ovaj-onaj) Fashion Week i Belgrade Design Week apsolutno besmisleni.Imid� grada u kojem sve pocinje doveo je mnoge kreativne ljude na ideju da je upravo Pariz grad u kojem treba pokazati �ta zna�. 4 ready-to-wear nedelje mode (dve za �ensku i dve za mu�ku modu) i nedelje visoke mode okupljaju svake godine u Parizu modne kreatore, kupce, manekene, fotografe, urednike casopisa, novinare, stiliste, �minkere i frizere iz citavog sveta. I, bez obzira na to �to sve vi�e gradova organizuje kojekakve lokalne nedelje mode, Pariz sa svojom nedeljom mode i dalje ostaje na prvom mestu kao grad u kojem je va�no pokazati se i biti zapa�en. Iako ce vam odneti mnogo novca, �ansa da vam donese jo� vi�e vodice vas da uporno poku�avate.
Ne treba zaboraviti cinjenicu da je uspe�na modna industrija znacajan faktor u ekonomiji jedne zemlje s obzirom na profit koji ona datoj zemlji donosi i da su Francuska, Italija, Velika Britanija, Belgija itd. dr�ave koje imaju razvijenu svest o tome. Treba imati u vidu i to da dizajn ne mo�e postojati bez razvijene privrede, bez razvijene industrije. Dizajn je nadogradnja. On je ��lag na torti�. Prvo razvijene privreda i industrija, pa tek onda dizajn (logika: kome treba dizajn pegle, kada nema fabrike koja ce je proizvesti?!).Otuda jasno proizilazi da su Belgrade (ovaj-onaj) Fashion Week i Belgrade Design Week apsolutno besmisleni.Imid� grada u kojem sve pocinje doveo je mnoge kreativne ljude na ideju da je upravo Pariz grad u kojem treba pokazati �ta zna�. 4 ready-to-wear nedelje mode (dve za �ensku i dve za mu�ku modu) i nedelje visoke mode okupljaju svake godine u Parizu modne kreatore, kupce, manekene, fotografe, urednike casopisa, novinare, stiliste, �minkere i frizere iz citavog sveta. I, bez obzira na to �to sve vi�e gradova organizuje kojekakve lokalne nedelje mode, Pariz sa svojom nedeljom mode i dalje ostaje na prvom mestu kao grad u kojem je va�no pokazati se i biti zapa�en. Iako ce vam odneti mnogo novca, �ansa da vam donese jo� vi�e vodice vas da uporno poku�avate.
No comments:
Post a Comment